„Efekt Snowdena” czyli rosnąca świadomość użytkowników w kwestiach związanych z prywatnością i sposobami jej ochrony.

„Efekt Snowdena” czyli rosnąca świadomość użytkowników w kwestiach związanych z prywatnością i sposobami jej ochrony.

Temat prywatności w sieci szeroko dotarł do świadomości opinii publicznej w wyniku rewelacji ogłoszonych światu przez Edwarda Snowdena w 2013 r. Wydarzenie uzmysłowiło milionom internautów, że nie można odczuwać w pełni wolności obywatelskiej, kiedy brakuje poszanowania dla prywatności ze strony rządu. Wielu komentatorów skazuje, że od tamtego czasu obserwowany jest tak zwany „efekt Snowdena” czyli rosnąca świadomość użytkowników w kwestiach związanych z prywatnością i sposobami jej ochrony. Tymczasem w badaniach F-Secure przeprowadzonych pod koniec 2016 r, kiedy film „Snowden” wchodził do kin odpowiedzi Polaków niekoniecznie potwierdzały powszechność owego efektu. Co ciekawe, Snowden najczęściej rozpoznawany jest w grupie wiekowej 45-54 lata (64%), a najrzadziej przez ludzi w wieku 18-24 lata (45%). Najmłodsi uczestnicy badania (grupa 18-24), najczęściej spośród innych grup przyznają otwarcie (35%), że nie kojarzą nazwiska Snowden i nie wiedzą, kim on jest. Kiedy w mediach mainstremowych jest on określany już niemalże jako ikona popkultury, młody jego doniesienia wydają się aż tak nie szokować.

W naszym kraju aż 90% internautów wie, iż strony internetowe zbierają informacje o nich. W ogóle deklarowana świadomość tego jak funkcjonuje sieć jest duża. Zgodnie z badaniami IAB Polska (z 2013 i 2016) z 39% do 57% wzrosła ilość osób, która deklaruje, że kasuje cookies i korzysta z przeglądarki w trybie prywatnym. Możnaby zatem pokusić się o stwierdzenie, że dla nikogo już dziś nie jest tajemnicą, iż koszty życia w cyfrowym świecie rosną, a najczęściej walutą jest prywatność. Czy na pewno? Znów nie do końca potwierdzają to między innymi badania F-Secure prowadzone pod koniec 2016 i na początku 2017 r. Wnika z nich, że co prawda cyfrowymi ekshibicjonistami okazują się millenialsi, ale już znacznie bardziej sceptyczni wobec udostępniania informacji są ludzie w wieku 45-54 lata. 11% ankietowanych, godzi się na użycie swoich danych w celach marketingowych i reklamowych. Darmowy dostęp do usługi (19%), czy troska o bezpieczne funkcjonowania państwa (22%) również niekoniecznie przekonują badanych do dzielenia się danymi w sieci.

Coraz trudniej wyobrazić sobie osobę sobie osobę, której danych nie ma w internecie. Nawet kurcząca się grupa fundamentalistów zawzięcie chroniąca informacji o sobie nie może uniknąć przetwarzania danych przez urzędy, szpitale czy zwykłe firmy świadczące dość powszechne usługi (np. kurierskie). Na co dzień towarzyszy nam smartfon, a wraz z nim wykaz tego jakie miejsca odwiedzaliśmy, z kim się kontaktujemy, co lubimy czytać rano, a co wieczorem. Powszechne stają się urządzenia IoT, dlatego wkrótce „Internet” dowie się o nas jeszcze więcej – jak często gotujemy wodę, o której odsłaniamy okna oraz to, czy jemy jogurt odtłuszczony, czy może z pełnego mleka. Dla coraz większej grupy internautów, w tym szczególnie dla tych którzy należą do pokolenia Z czy Milleniallsów, nie jest już niczym nowym Internauci, że dzielenie się prywatnością to koszt uczestnictwa w cyfrowym świecie. Rośnie natomiast świadomość tego, że za swoje dane można oczekiwać korzyści, a coraz więcej osób chce zarządzać danymi, jak zarządza się kapitałem. Dlatego technoparanoja nam nie grozi, internetu bać się nie będziemy.

Karolina Małagocka
Ekspertka ds. prywatności i regionalna dyrektor marketingu w firmie F-Secure

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Konferencje Program Digital University łączy w sobie operacyjny know-how, studia najlepszych pionierskich przypadków oraz praktykę liderów branży i wiedzę akademicką. ZJAZDY
Nasza fundacja Rozwijamy zdolności innowacyjne w organizacjach i pokazujemy możliwe ścieżki rozwoju ich obszarów i ich biznesu w świecie zdominowanym przez technologię. O NAS
Na blogu Rozwijamy zdolności innowacyjne w organizacjach i pokazujemy możliwe ścieżki rozwoju ich obszarów i ich biznesu w świecie zdominowanym przez technologię. BLOG
Edukacja Wszystkich prelegentów Digital University łączy pasja dla innowacyjności i potrzeba dzielenia się świeżą, unikalną wiedzą. PRELEGENCI
Nasza fundacja Rozwijamy zdolności innowacyjne w organizacjach i pokazujemy możliwe ścieżki rozwoju ich obszarów i ich biznesu w świecie zdominowanym przez technologię. O NAS
digital-dev_mosaic-b_